Magyar Telekom pokrenuo je pilot projekt u srpnju 2022. godine u okviru kojeg su četiri tima radila u četverodnevnom radnom rasporedu od srpnja do listopada, uz nepromijenjenu osnovnu plaću. Testno razdoblje prošlo je dobro pa će tvrtka nastaviti s projektom uz uključivanje dvostruko više zaposlenika i više površina, do kraja kolovoza 2023. godine.
Krajem listopada u Magyar Telekom grupi završilo je testno razdoblje 4-dnevnog radnog tjedna, čija je najvažnija svrha bila prikupljanje informacija. U pilot programu, koji je započeo sa 150 ljudi, sudjelovala su 4 tima: područja koja se bave korisničkom službom, tehničkim problemima, podrškom za prodaju tehnologije i SAP sustavima.
Zsuzsanna Friedl, šefica Ureda za ljude Magyar Telekoma, predstavila je rezultate projekta: "Na temelju međunarodnog iskustva, pošli smo od pretpostavke da tri uzastopna slobodna dana ujednačuju vrijeme provedeno na poslu i slobodno vrijeme, poboljšavaju kvalitetu života kolega, te oni uz dobro usklađenu suradnju mogu učinkovitije obavljati svoje radno mjesto organizacija rada.
Zahvaljujući izravnim iskustvima 4-mjesečnog testnog razdoblja i nacionalno reprezentativnom istraživanju, prikupili smo mnoštvo informacija o prednostima nove vrste rasporeda rada, pitanjima koja se nameću i očekivanjima tržišta rada. Testno razdoblje pokazalo se uspješnim, pa ćemo pilot nastaviti do kraja kolovoza 2023. udvostručivši broj uključenih kolega, proširivši ga na dodatna područja i ispitavši nove aspekte. Osim toga, potičemo sudionike na tržištu rada da se uključe u eksperiment prema vlastitim mogućnostima."
U drugoj fazi: od 1. veljače 2023. nastavlja se razdoblje testiranja uključivanjem dodatnih timova, udvostručenjem broja kolega koji sudjeluju te produljenjem na 6 mjeseci. Za to vrijeme tvrtka će nastaviti s projektom u okviru 36-satnog radnog tjedna, uz zadržavanje nepromijenjenih plaća i dosadašnje učinkovitosti, u kojem će, između ostalog, ispitivati utjecaj 4-dnevnog radnog tjedna na zapošljavanje i selekciju, na brand poslodavca, kao i analizirati razvoj fluktuacije unutar testnih timova i broj dana bolovanja moguće promjene također. (www.HRportal.hu)
Naš kolega Peter Szabo predsjednik Radničkog vijeća T-Systems Hungary prenio nam je svoja iskustva:
Pitanje: Što se mijenja? Što je najveća razlika u odnosu na prije?
Péter Szabó: Na poslu sam motiviraniji, a vikendom opušteniji. Aspekt vikend opuštanja je vrlo važan. Uz 5-dnevni tjedan, subotom obavljate kupovinu i kućanske poslove, a zatim imate samo jedan dan u tjednu za odmor. U 4-dnevnom tjednu postoje dva. Nakon toga, puno je lakše raditi učinkovito.
Pitanje: Trebate istu količinu posla obaviti u kraćem vremenu?
Péter Szabó: Da, točno. Za to moram raditi učinkovitije. To je moja odgovornost. Ali to mi je lako jer sam bolje odmoren i motiviraniji nakon dugog vikenda. A na sastancima unaprijed dobro razmislim: Mogu li nešto doprinijeti? Moram li stvarno sudjelovati? Možemo li možda to učiniti za manje vremena? Male stvari povećavaju učinkovitost.
Pitanje: Iz kojih sektora poduzeća dolaze zaposlenici uključeni u pilot?
Péter Szabó: U pilot se pokušalo uključiti reprezentativan presjek različitih načina rada unutar poduzeća. Uključeni su timovi iz pretprodaje, iz SAP podrške, iz terenskog inženjeringa i iz kontakt centra korisničke službe. Voditelji ekipa mogli su odlučiti hoće li petak ili ponedjeljak biti slobodan. U međuvremenu se pokazalo da 4-dnevni radni tjedan nije u skladu sa svim metodama rada.
Pitanje: U kojim sektorima to ne funkcionira?
Péter Szabó: 4-dnevni tjedan nije baš prikladan za Field Service, na primjer. To je bilo i pomalo očekivano. Tamošnje kolege moraju otklanjati smetnje. Što ako u petak dođe do smetnje? Field Service će zato izaći iz pilot testa. U mom sektoru dobro funkcionira: Svoj posao mogu organizirati tako da ga – uz nekoliko iznimaka – mogu završiti u četiri dana. U drugim sektorima pretprodaje, gdje puno radite s klijentima, opet je drugačije. Ovdje sve ovisi hoće li se klijent složiti s tim. Većina klijenata surađuje, jer su shvatili da je pilot test važan za tržište rada.
Pitanje: Ne smatra li se nepravednim, ako neki sektori ostanu isključeni iz 4-dnevnog tjedna?
Péter Szabó: Ne. Oni i sami vide da se to ne uklapa u njihov način rada. Osim toga: U 4-dnevnom tjednu nemate ništa manje zadataka. Samo to morate učiniti u kraćem vremenu.
Pitanje: Je li Magyar Telekom jedino poduzeće u Mađarskoj ili i drug sudjeluju u 4-dnevnom tjednu?
Péter Szabó: Magyar Telekom je to započeo u Mađarskoj. Jako sam ponosan na svoje poduzeće što smo pioniri. Medijski i poslovni interes za pilot je velik. PWC ga prati s velikom studijom. Druga poduzeća jako su zainteresirana za rezultate. Ova je inicijativa stvarno pokrenula stvari na tržištu rada. Druga poduzeća promatraju razvoj i sada ga slijede.
Pitanje: Kako Radničko vijeće T-Systems Hungary ocjenjuje 4-dnevni radni tjedan?
Péter Szabó: U Radničkom vijeću redovito razgovaramo o iskustvima s 4-dnevnim radnim tjednom, a s vremena na vrijeme o tome diskutiramo i s menadžmentom ljudskih resursa. Radničko vijeće podržava pilot projekt. Poboljšava Work-Life-Balance zaposlenika.
Pitanje: Kako će se dalje razvijati?
Péter Szabó: Do sada je to pokus. Još uvijek nije odlučeno da će se 4-dnevni radni tjedan uvesti u cijelom Magyar Telekomu. Pilot će se nastaviti šest mjeseci od 1. veljače. Zatim će se dodati dodatnih 150 zaposlenika, a radno vrijeme u pilot testu promijeniti će se s 4x8 sati na 4x9 sati. Nakon toga menadžment će pogledati rezultate i donijeti odluku, a zatim će se ponovno uključiti Radničko vijeće.